עסק מצליח

עסק שאיננו רווחי, זה ממש "לא עסק" וכל עוד לא מדובר בארגון ללא כוונת רווח, יש לעסק הממוצע בהחלט "כוונת רווח". פרנסתם של אנשים תלויה בכך, כמו גם תכניות עתידיות, תחושות ההצלחה והסיפוק המקצועי ועוד. במקביל, היכן שיש הזדמנות להרוויח, ישנם במוקדם או במאוחר מתחרים רבים. כתוצאה מכך, שולי הרווח של העסקים באותו שוק הולכים וקטנים. גרוע מכך – חלק ניכר מהעסקים, לא רק שאינם מרוויחים, אלא רבים מהם מתפקדים במצב חירום מתמשך ולא מעט נסגרים בכל שנה. מה עושים? כיצד ניתן להזניק את העסק, ממצב קבוע של "הישרדות" לייצור רווחים?

ייעוץ עסקי

ככל שהעסק במשבר, כך עולה הצורך בפנייה לסיוע מקצועי. לכאורה, במצב כזה חבל על כל שקל וישנה נטייה לקצץ בכל מה ש"לא הכרחי". אבל אם זה לא הכרחי, אז מה כן? ייעוץ הוא השקעה, שעושה בעל עסק מתוחכם. סך הכל, לא מצופה ממנו שיהיה גם מומחה בתחום פעילותו המיוחד (שזה כמובן חובה) וגם מומחה עסקי (תהליך ארוך, בו כל הזמן לומדים). עם ייעוץ עסקי נכון, תקבל נקודת מבט חיצונית, אובייקטיבית ורעננה, של מומחה לעסקים. מומחה כזה, מנוסה בדיוק במה שדרוש לך עכשיו: לגרום לעסק להצליח ולהניב רווחים.

להיות מחושב

ניהול עסק, מחייב התעסקות בפרטים קטנים רבים. אלה יכולים להיות פרטים חשבונאיים כספיים, הליכים בירוקרטיים, אילוצי חוק והיבטים טכניים שונים (למשל לגבי מדידת פעילויות השיווק). ניתן אמנם להעביר לגורם חיצוני חלק מהעיסוק במורכבות זו, כאשר הנהלת חשבונות היא דוגמא בולטת לכך. אבל אי אפשר להתחמק מהכל (למעשה, גם בהנהלת החשבונות חשוב להבין). זאת, מאחר שמצוינות היא דבר שמבוסס על פרטים קטנים. ואם לא תפשיל שרוולים ותתעמק בדברים, גם כשלא בא לך, בדומה לאצן שקם לאימון בבוקר סגרירי, תישאר מאחור במרוץ. בין השאר, ההתעמקות דורשת היכרות עם מונחים ותחומים רלבנטיים, דוגמת תזרים מזומנים, דו"ח רווח והפסד, TCO ו-ROI.

עסק מצליח

לעבוד לפי תכנית

בכדי להוציא עסק מקרטע ממצבו הצולע, לרוב לא מספיק "טריק" כזה או אחר. דרושה כאן תכנית של ממש – תכנית שיקום עסקי. במקביל לה, דרושה הנכונות לעשות שינויים רוחביים שונים (בעסק ואישית) ולהיות מחויב להם, לאורך זמן. תכנית כזו, תיקח בחשבון צעדים שדרושים מיידית לשם בלימת נזקים מתמשכים (כחובות וסיבוכים משפטיים). היא גם תכלול פעילויות משקמות שונות, בעקבות ניתוח והבנת הסיבות למשבר (שבעל העסק פעמים רבות לא מודע להן בכלל).

ניהול כספי איכותי

הניהול הכספי האיכותי, הוא כמובן במרכז העניינים. מחד, מדובר על צמצום הוצאות, בין אם אלה הוצאות שוטפות ובין אם הוצאות על שכר העובדים – עסקים רבים ממוקדים בהכנסות, אבל פחות חזקים בהבנת הוצאותיהם השוטפות, שם יש פוטנציאל רב לייעול וחסכון. מאידך, ישנו היבט שיפור ההכנסות, שהוא נושא רחב מאוד, כולל היבטי מפתח חשובים דוגמת שיווק דיגיטלי ושימור לקוחות.

להסתייע במומחים בכל תחום

אולי אין לך תקציב כרגע, להסתייע במומחים בכל תחום שרלבנטי לך כמו שיווק או הקמת אתר חדש. בכל אופן, לטווח הארוך יותר חשוב להתייעץ איתם, מאחר שכל תחום ידע ייחודי מציג פוטנציאל גדול מאוד, לייעול הקיים וגם לפריצת דרך. זה יכול להיות תחום נפוץ דוגמת מחשוב (שלו חשיבות עסקית אדירה) או תחום ייחודי מאוד, דוגמת פרסום על כדורים פורחים. כפי שלך יש טיפים רבי ערך ללקוחותיך, כך למומחים בתחומים השונים שבהם אתה הלקוח, יהיו בוודאות טיפים חשובים עבורך.

לסיכום

אלה היו כמה נקודות מפתח חשובות, לגבי קידום עסקים למצב של רווחיות. מומלץ ללכת גם מעבר לכך, באופן שמותאם אישית לצרכיך, בעזרת יועץ עסקי מנוסה.