הקמת אתר אינטרנט חדש כרוכה בפרטי פרטים רבים. חלק גדול מהם, ישפיעו על איכות התוצאה הסופית, בדומה לבניית בית פרטי חדש. מאיפה מתחילים? מהם השלבים שאסור לפספס? זהו העיקר:
תכנון אסטרטגי
ראשית, מנקודת המבט העסקית, חיוני להבין מה רוצים להשיג מהאתר. להמחשה: אתר מכירות גם יספק מידע בסיסי על החברה. בתכנון האתר, ייתכן שגורמים בחברה ירצו להרחיב מידע זה עד כדי כך, שהאתר כבר יהיה בעל "פיצול אישיות" מבלבל מבחינת הגולש – האם זה אתר "תדמיתי"? אתר מכירות? אתר שמספק חדשות ותמיכה לגבי מוצרי החברה? השקעה בתכנון בשלב ראשוני זה, תחסוך הרבה שינויים מסובכים בהמשך.
הגדרת בעלי תפקידים
יש להחליט מי יטפל בהקמת ותחזוקת האתר ובמידת הצורך, לשכור בעלי מקצוע ויועצים. קחו בחשבון שתצטרכו להיעזר בלא מעט בעלי מקצוע, כמו מתכנתים, מעצבים גרפיים ומקדמי אתרים, ולו כדי שתוכלו לבנות אתר איכותי ומקצועי.
תכנון מפורט
לאפיון האתר יש חשיבות ניכרת בתהליך הבנייה, ולו בשל העובדה שיש לתכנן את מבנה האתר עצמו, באופן יותר מפורט, כולל תכנים, מנגנונים (כמנגנוני מסחר), ממשק משתמש וקידום האתר. כל אחד מאלה, עשוי גם לדרוש הסתייעות במומחה חיצוני או יועץ. כמו כן, יש להבין אילו קטגוריות יופיעו באתר שלכם, וכיצד תתכננו את ההיררכיה של התוכן באופן נכון ומדויק.
דומיין
יש לבחור ולשכור שם דומיין. עליו להיות קל לזכירה ולהבנה משמיעה ולא ארוך מדי. הסיומת יכולה להיות .com לקהל בינלאומי או .il לקהל מקומי. בכל מקרה מוטב להיזהר מסיומות יוצאות דופן שמבלבלות לקוחות, דוגמת .biz
אחסון האתר
בחירת שירות אירוח לאתר, עם איזון מתאים בין מחיר לתכונות וביצועים נדרשים. קיימות בשוק לא מעט חברות לאחסון אתרים, לפיכך מוטב לבצע בחירה מושכלת תוך התחשבות בכל הפרמטרים השונים.
בחירת פלטפורמה
החלטה על הפלטפורמה בה נשתמש לבניית האתר, כשכיום יש שלל פלטפורמות שונות, כשחלקן בעלות קוד סגור. אם מדובר בעסק קטן ללא משאבים, ייתכן ותרצו לבחור בהקמת אתר חינמי, מה שמתאפשר באמצעות וורדפרס או WIX. עם זאת, הקמת אתר חינמי אינה מומלצת. באופן כללי, מוטב לבחור בפלטפורמה בעלת קוד פתוח.
ממשק משתמש
מדובר ברובד משמעותי מאוד ויש לו שני היבטים ראשיים לפחות. ראשית, העיצוב האסתטי צריך להיות מתאים לאופי האתר ועקבי בכל האתר וגם ביחס לגרפיקה האופיינית לעסק (כמו לוגו קיים). שנית, הממשק חייב להיות ידידותי למשתמשיו וגם רספונסיבי (מתאים עצמו להתקני מחשוב שונים). ממשק גרוע, מבריח לקוחות. יש חברות שמתמחות בכך, אבל שירותיהן אינם זולים. פתרון ביניים לא רע, הוא שימוש ב-Templates איכותיים מוכנים.
תכנים
הגדרת התכנים הדרושים לאתר וכיצד הם יופקו. להיבט זה בתכנון האתר (ולא רק) מתחבר נושא קידום האתר, זאת בשל העובדה שיש לבצע מחקר מילות מפתח, ולראות מהם הביטויים הפופולאריים ביותר בתחום, ואילו תכנים אנשים מחפשים בשורת החיפוש. מחקר מילות מפתח יסייע לכם לבצע תכנון תוכן מדויק ונכון.
ביצועים
יש לשקול שימוש בעזרי שיפור ביצועים כ-Virtual Dedicated Server (VDS) או CDN (Content Delivery Network).
אבטחה
חשוב לתת מענה לצרכי אבטחה מיוחדים, ככל שיהיו. למשל – הצורך לאחסן מידע לקוחות או לאבטח רכישות. הקדישו לכך את מלוא תשומת הלב, ובייחוד אם מדובר באתר מכירות.
בדיקות
בדיקות אחרונות לאתר, כולל לממשק המשתמש ולמהירות הטעינה, בכל סביבה רלבנטית (כ-PC או סמארטפונים). לבסוף, ניתן לפרסם את האתר ולאנדקס אותו (כך שמנועי חיפוש "יראו" אותו) ולאפשר תקופת הרצה, בה שמים לב היטב לפידבקים ממשתמשים ולתגובה מהירה לכך (במידת הצורך).
לסיכום
הקמת אתר חדש מחייבת גישה שיטתית, תוך תשומת לב מחד להיבטים עסקיים אסטרטגיים ומאידך, להיבטים טכניים נקודתיים. שני אלה, מחייבים תכנון וקידום שיטתיים ומסודרים.