גוגל אנליטיקס

פעמים רבות, חושבים על אתרי אינטרנט רק כעל הרחבה קטנה יחסית לפעילות העסקית. במקרים אחרים, האתר הוא שאחראי על חלק גדול מהמכירות או על כולן. גם אז, עשויים לחשוב שאם הקמנו אתר מכירות מושקע, הוא יעבוד פחות או יותר כמו חנות רגילה. בפועל, אתר עסקי מציע לפחות יכולת אחת, שהיא הרבה יותר מאשר נראה במבט ראשון ויש לה חשיבות עסקית עצומה. יכולת זו, היא לנתח בפרטי פרטים את האינטראקציה של הלקוחות עם האתר. כיצד עושים זאת?

היכרות עם הכלי

ניתוח כזה, מתאפשר בעזרת כלי עזר טכניים שונים. עם זאת, הבולט ביותר בהם הוא כיום Google Analytics.

לכן, חשוב לכיר אותו היטב, להבין איך קוראים נתונים בגוגל אנליטיקס וכן הלאה.

פתיחת חשבון

בכדי להתחיל לעבוד עם כלי זה, דרושה כתובת ג'ימייל ו"פתיחת חשבון" בגוגל אנליטיקס איתה. בחשבון מגדירים את האתר המנוטר כ- property("נכס"). אגב, יכולים להיות כמה כאלה שמוגדרים במקביל. לאחר מכן יש להגדיר את האופן שבו יוצג המידע, על פי כמה חלוקות שאפשריות "בגדול". למשל, לפי שעות הגלישה שמנוטרות. כמו במערכות מחשוב עסקיות רבות, גם כאן ישנה אפשרות של הגדרת הרשאות. בעזרתה, ניתן להגביל ולנהל גישה למידע וביצוע פעולות. למשל, הגדרת הרשאה לצפייה במידע בלבד.

ניטור הגולשים

ניטור פעילות הגולשים באתר, מתבצעת בעזרת שני רכיבי מפתח. האחד, הוא הקוד שמפעיל את הניטור באתר עצמו (Tracking code) והשני, הוא היכולת לזהות כל גולש, באופן ייחודי. באינטרנט, אתה לא באמת יודע עם מי אתה מתקשר. לכן, דרושה דרך להעניק "תעודת זהות" ייחודית לכל מי שנכנס לאתר, גם בכדי לזהות שזה הוא, בכניסה חוזרת לאתר. Client ID כזה, מתקבל בעזרת "עוגייה" שהגולש מקבל בכניסתו הראשונה (במידה ולא מופעל אצלו מנגנון חסימה לכך).

גוגל אנליטיקס

איסוף המידע

כל כניסת גולש משמעותית לאתר (עם פעילות, בתוך 30 דקות) מכונה Session. כניסה כזו, מתועדת לפרטי פרטים טכניים, דוגמת מסלול גלישתו באתר, זמני השהייה בכל אזור באתר והאינטראקציה שלו עם אלמנטים דוגמת סרטונים או טפסים למילוי. המידע כולל גם תיאור של השלמת פעילויות, שהופכות לקוח פוטנציאלי ללקוח בפועל ("המרות". Conversions), על פי הגדרות העסק. הדוגמא הקלאסית, היא השלמת רכישה בחנות באתר (בשונה מנטישת עגלת קניות, שגם זה כמובן מסוג הדברים שניתן למדוד).

צוללים לפרטי הפרטים

במבט רחב יותר, המטרה היא כמובן לנתח פעילות של אוכלוסיות גולשים גדולות מול האתר. ניתן לעשות זאת תוך פילוח האוכלוסייה, באופנים שימושיים רבים: לפי אזור גיאוגרפי, לפי גיל ומין, רק גולשים שחזרו לאתר ועוד.

לסיכום

אין ספק שבהקמת אתר חדש, חשוב לעבוד בין היתר עם מערכת גוגל אנליטיקס, ולו כדי לנתח את נתוני הגלישה באתר. לגוגל אנליטיקס יתרונות רבים, שמסייעים לעבודה איתו. אחד מהם, הוא עצם עובדת היותו פופולארי כל כך, דבר שמבטיח שתמצא לגביו מידע רב באינטרנט ומומחים רבים שמיומנים בשימוש בו.